Belka
Piątek, 27 Stycznia 2023   imieniny: Angela, Jan, Przybysław
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 

Rusza budowa dworca kolejowego Olsztyn Główny

Data publikacji: 2022-01-30, Data modyfikacji: 2022-01-30
A A AWydrukDrukuj  
 
Rusza budowa dworca kolejowego Olsztyn Główny

Nowoczesna bryła przypominająca żagiel i przestronne, wygodne wnętrze, dostępne dla wszystkich podróżnych, również osób z niepełnosprawnościami – to główne cechy nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny. PKP S.A. podpisały dziś kontrakt na budowę obiektu. Prace sfinansują Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia oraz środki krajowe.

"Środki krajowe i Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia sfinansują budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Dzięki inwestycji podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnego, bardziej funkcjonalnego i dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami obiektu" – powiedziała wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak
"Wraz ze stacją – również finansowaną przez nasz Program, dworzec tworzy największy węzeł kolejowy w regionie. Całkowita przebudowa węzła znakomicie usprawni już i tak intensywny ruch zarówno pasażerski, jak i towarowy. Będzie to duża poprawa warunków prowadzenia biznesu i impuls dla rozwoju gospodarki całej Polski Wschodniej" – dodała wiceminister

Nowy Olsztyn Główny

Stary budynek dworca zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy. Obiekt powstanie na planie trapezu, z wychodzącym poza obrys elewacji charakterystycznie wygiętym dachem, przypominającym żagiel. Będzie to nawiązanie do jednej ze specjalności regionu Warmii i Mazur. Nowy budynek dworca zostanie wykończony materiałami o wysokim standardzie. Całość wnętrz i wygląd zewnętrzny budynku będą utrzymane w stonowanej kolorystyce -  w kolorach białym i szarym. Nowoczesna, oryginalna bryła budynku ma duże szanse stać się nową wizytówką miasta.

Obiekt będzie składał się z trzech kondygnacji – dwóch nadziemnych i jednej podziemnej. Ta ostatnia będzie połączona z placem przydworcowym oraz z tunelem, prowadzącym na perony oraz do dzielnicy Zatorze.

Najniższy poziom zostanie rozdzielony przez przejście podziemne. W części zachodniej przewidziano dwukondygnacyjny hol, wokół którego będą skupione przestrzenie związane z obsługą pasażerów – poczekalnia, kasy, toalety, lokale komercyjne. We wschodniej części przewidziano pomieszczenia magazynowe i techniczne, a na piętrze – biurowe, z przeznaczeniem dla spółek kolejowych.

Nowoczesny dworzec nie zrywa z przeszłością. Swoje miejsce w przestrzeni dworca znajdą też „stare” elementy, objęte ochroną konserwatora zabytków – charakterystyczna mozaika ścienna oraz neon „dworzec kolejowy”. Zostaną one poddane renowacji i odpowiednio wyeksponowane w nowym budynku.

Dworzec będzie pozbawiony barier architektonicznych i łatwo dostępny dla wszystkich podróżnych, przede wszystkim dla osób z niepełnosprawnościami, z trudnością w poruszaniu się, z dużym bagażem, czy rodziców z małymi dziećmi.

Teren wokół dworca zostanie na nowo zagospodarowany. Zasadzona zostanie nowa zieleń, zamontowane zostanie nowe oświetlenie, powstaną elementy małej architektury, a także parking.

Wygodniej koleją na Warmii i Mazurach

Zmiany zajdą także wokół dworca. Przebudowa stacji kolejowej Olsztyn Główny (m.in. tory, perony, sterowanie ruchem) to jeden z ostatnich elementów większego projektu - modernizacji linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn, realizowanego z udziałem środków Programu Polska Wschodnia. Ruch pociągów na tym odcinku został wznowiony już w grudniu 2019 roku. Przebudowa linii zwiększyła komfort podróży między Olsztynem a Warszawą czy Gdańskiem. Podróże są krótsze i bardziej bezpieczne. Podróżni korzystają już z 12 zmodernizowanych stacji i przystanków, m.in. z Olsztynka, Nidzicy, Waplewa, Stawigudy i Gągławek. Wybudowano też całkowicie nowe przystanki Olsztyn Dajtki i Olsztyn Śródmieście. Wszystkie obiekty są w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.

Program Polska Wschodnia wspiera inwestycje kolejowe

Łączny budżet, jaki przeznaczono w Programie Polska Wschodnia na wsparcie inwestycji kolejowych to ponad 440 mln euro. Do dofinansowania wybrano 9 projektów kolejowych. Do 2023 roku zmodernizowanych zostanie 540 km linii kolejowych, 10 dworców, 95 stacji i przystanków osobowych. To projekty należące do tzw. Wschodniej Magistrali Kolejowej – bezpośredniego powiązania kolejowego stolic województw Polski Wschodniej. Oprócz Programu Polska Wschodnia Magistralę współfinansują: Program Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne, instrument "Łącząc Europę" (CEF) oraz środki krajowe.

, Źródło artykułu: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     
    Polecane

    DOSTAWCY-INTERNETU-W-POLSCE-NAJLEPSZY-INTERNET

     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     
    olsztyński

    Powiat olsztyński – powiat w województwie warmińsko-mazurskim z siedzibą w Olsztynie. W jego skład wchodzą gminy: Barczewo, Biskupiec, Dobre Miasto, Jeziorany, Olsztynek, Dywity, Gietrzwałd, Jonkowo, Kolno, Purda, Stawiguda oraz Świątki.

    Powiat jest największym w województwie i jednym największych w Polsce pod względem wielkości powierzchni i liczby mieszkańców.

    Powiat niewątpliwa zachęca swoimi jeziorami i zielonym krajobrazem. Można tam doskonale wypocząć, z dala od zgiełku wielkich miast, a dodatkowo zwiedzać wiele ciekawych miejsc i zabytków, takich jak pruskie grodziska, neogotyckie kościoły, przydrożne kapliczki.   

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola